Wednesday 22 September 2010

En dag i Tromsö

Erica och Johan jobbade idag på dagen så det blev till att sysselsätta sig själv ett par timmar, vilket sällan är några större problem i en ny stad. Jag gick några varv och bekantade mig även lite med stadens bibliotek som var en fin glasad byggnad. En annan fin byggnad jag besökte var Polaria, en museum med levande artiska fiskar och djur, så som sälar och kungskrabbor. De hade även en navigations simulator där man kunde leka kapten på en båt med radar, sjökort och väderkontroll...kan säga att jag satt där ett tag och styrde min skuta. Det fick mig även att tänka på en lärare på Mdh, Dr. Porathe som arbetar med att ta fram sjökort i 3d och som visar färd-upp istället för nord-upp (man slipper på så sätt göra en kognitiv rotation av kartan). Informationsdesign!

Efter att jag lekt färdigt med båten och sett när de matat sälarna bestämde jag mig för att ta mig till fjellheissen som är en linbana som går upp till ett av fjällen. Jag tog buss 26 som tog mig över bron och till Tromsdalen. Väl uppe på de 402 m.ö.h. fick man en skaplig vy över hela Tromsö (som faktiskt är en ö). Hurtigruttsbåten passade även på att stanna till just då oxå.

Tiden rann iväg och Johan och Erica hade kommit hem från jobbet när jag väl var tillbaka. Vi beslöt oss då för att ta en liten roadtrip.

Solen började vandra neråt och vi följede den västerut längst fjordar och fjäll och innan det sista ljuset försvann stod vi på en strand på Sommarøya och tittade ut över Atlanten.

Alla tre tycker om att fotografera och det blev en del stopp på vägen.

Vi bestämde oss för att fira min sista dag i nordnorge med att gå ut och äta. Siktet var inställt på valbiff, men vi fick snart veta att det inte var säsong för det. Vi hittade den trevliga sjömanspuben Skarven som serverade torrfisksoppa (torrfisk, inte torr fisk, är tydligen en delikatess här uppe). Det smakade riktigt bra, om än lite som torr fisk.

Tack och godnatt var det som gällde sen då det är tidig morgon som gäller imorn, mitt flyg går 06.45 och Erica börjar jobba kl7. Johan får sova lite extra då han skulle jobba natt tydligen (svårt att hålla koll då de verkar jobba jämt).

Jag tackar mina vänner för denna upplevelse och säger även ett längre hejdå då de om en månad ger sig av på en längre resa till bland annat Pampas i Argentina, men det är en annan historia.

...

No comments: